O investigație recentă a scos la iveală că vehicule fabricate în Statele Unite au ajuns în Rusia, deși Washingtonul a impus interdicții stricte privind exportul de astfel de bunuri către Moscova. Printre acestea se numără camionetele Ram 1500, care au fost adaptate pentru a lansa drone kamikaze în atacuri împotriva Ucrainei.
Potrivit datelor obținute, cel puțin 130 de camioane americane au fost livrate în Rusia de la începutul invaziei pe scară largă, în februarie 2022. O parte dintre ele au ajuns într-o fabrică secretă de drone din Tatarstan, unde se produc în masă aparate de zbor fără pilot de tip Geran-2, folosite pentru bombardamente nocturne.
Rețeaua de aprovizionare prin intermediari
Marea majoritate a acestor vehicule au fost importate prin intermediul unor companii din Emiratele Arabe Unite, care nu aplică sancțiunile occidentale. Totuși, cel puțin opt camionete Ram 1500 au fost vândute direct din SUA către o firmă rusă, încălcând reglementările americane.
O companie din Virginia, Arivir Corp, a exportat aceste vehicule către filiala sa din Rusia, Arivir Rus, fără a deține licența necesară. Conform experților, exportul de astfel de bunuri către Rusia este interzis, cu excepția unor situații foarte limitate, pentru care se acordă autorizații speciale – aproape imposibil de obținut în contextul actual.
Metode de ocolire a restricțiilor
Procesul de „transbordare”, prin care mărfurile americane sunt expediate mai întâi către țări neutre și apoi reexportate în Rusia, este o metodă frecvent utilizată pentru a evita sancțiunile. Însă livrările directe din SUA sunt mult mai rare și indică posibile lacune în aplicarea controalelor.
Printre firmele implicate se numără și Automax Motors din Dubai, care a furnizat zeci de camioane unei companii din Sankt Petersburg, precum și Fine Cars EAEU, care a livrat vehicule către firme de închirieri și construcții din Moscova. Identitatea cumpărătorilor finali rămâne necunoscută, dar există indicii că unele dintre aceste camionete ar putea fi folosite în scopuri militare.
Răspunsul autorităților
Specialiștii avertizează că companiile implicate în astfel de tranzacții riscă sancțiuni secundare. Producătorii auto americani au obligația să verifice lanțul de aprovizionare pentru a preveni încălcări.
Până acum, nici Stellantis – grupul care deține marca Ram – și nici firmele intermediare nu au răspuns la solicitările de informare. Întrebări rămân și cu privire la modul în care autoritățile americane vor reacționa pentru a stopa aceste exporturi neautorizate.
Fără măsuri suplimentare, continuarea acestor practici ar putea submina eforturile occidentale de a limita capacitatea militară a Rusiei.