Prima locomotivă electrică Alstom Traxx, achiziționată de statul român, a fost prezentată la Gara de Nord. Aceasta face parte dintr-un lot de 16 astfel de utilaje, care vor fi livrate până în august 2026. Valoarea contractului, care include și mentenanța pe 20 de ani, se ridică la 767 de milioane de lei, fără TVA.
Noul model de locomotivă, produs în Germania, a fost testat pe circuitul de la Făurei, singurul din țară care permite atingerea vitezei de 200 km/h. După teste, prototipul va fi trimis înapoi la fabrică pentru îmbunătățiri, urmând ca producția de serie să înceapă ulterior.
Autoritățile estimează că toate autorizațiile și omologările necesare vor fi obținute până în aprilie 2026, iar primele trenuri de pasageri trase de aceste locomotive ar putea circula cel devreme în primăvara anului viitor. Înainte de punerea în funcțiune, mecanicii vor beneficia de instruire specializată.
Această achiziție vine ca răspuns la îmbătrânirea parcului feroviar național, unde vârsta medie a locomotivelor depășește 40 de ani. Novele utilaje vor fi operate de CFR Călători și vor circula atât pe trasee cu viteze maxime de 160 km/h, precum cele spre Constanța, cât și pe linii din zonele Arad și Simeria.
Finanțarea provine din PNRR, iar livrarea este gestionată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Proiectul are o durată totală de 35 de luni și reprezintă un pas important modernizării transportului feroviar din România.