În iunie 2024, vânzările de mașini noi în Uniunea Europeană au scăzut cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor publicate de Asociația Constructorilor Europeni (ACEA). Acest declin a fost vizibil în mai multe țări cheie, precum Germania, Franța și Italia, unde cererea a scăzut considerabil.
În total, au fost înmatriculate 1,01 milioane de autovehicule, cu aproximativ 70.000 mai puține decât în iunie 2023. Pe primele șase luni ale anului, scăderea a fost mai moderată, de 1,9%, cu un total de 5,57 milioane de unități vândute.
Tendințe pe segmente de piață
Mașinile cu motorizare tradițională au înregistrat o scădere accentuată: vânzările de modele pe benzină au scăzut cu 21%, iar cele pe diesel cu 28%. În schimb, vehiculele hibride și electrice au cunoscut o creștere semnificativă. Hibridele plug-in au avansat cu 42%, iar mașinile 100% electrice au crescut cu 8%, depășind 168.000 de unități înmatriculate în luna iunie.
Clasamentul producătorilor auto
Volkswagen a condus piața, cu o cotă de 11%, urmat de Renault (7,4%) și Toyota (7,1%). Dacia s-a situat pe locul cinci, cu 5,5%, depășind mărci precum Peugeot, Citroën, Fiat, Hyundai și Kia. Pe parcursul primului semestru, producătorul român a vândut aproape 288.000 de autovehicule, în creștere cu 1% față de 2023.
Printre mărcile care au înregistrat cele mai accentuate scăderi se numără Tesla și Fiat, cu un declin de aproape 40%, urmate de Seat (-30%). Pe de altă parte, Volkswagen a crescut cu 12%, BMW cu 8%, iar Mini cu 34%. Alfa Romeo a încheiat luna cu o creștere impresionantă de 32%.
Aceste fluctuații reflectă schimbările în preferințele consumatorilor și presiunile economice din sectorul auto european.