România are la dispoziție aproximativ 28,5 miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), sumă care ar putea transforma infrastructura și serviciile publice din țară. Totuși, accesarea acestor fonduri depinde de implementarea unor reforme esențiale, conform unei analize recente.
Dacă ar fi investiți în proiecte concrete, acești bani ar putea construi peste 1.100 de kilometri de autostrăzi – echivalentul distanței dintre București și Viena – sau sute de mii de locuințe accesibile. Însă, până acum, doar o treime din suma totală a fost absorbită, în timp ce media europeană se apropie de 50%.
Problemele apar din cauza întârzierilor în implementarea proiectelor. Recent s-a confirmat că România nu va putea finaliza investiții în valoare de 6,3 miliarde de euro până în august 2026, termenul limită stabilit de Uniunea Europeană. Astfel, aceste fonduri riscă să fie pierdute, iar autoritățile vor fi nevoite să găsească alte surse de finanțare, inclusiv din bugetul național, ceea ce ar putea agrava deficitul public.
Pe de altă parte, există și perspective pozitive. Comisia Europeană a propus un nou buget multianual pentru perioada 2028-2034, din care România ar putea beneficia de până la 60 de miliarde de euro – cu 10 miliarde mai mult decât în ciclul financiar actual. Totuși, pentru a profita de aceste oportunități, este esențial ca țara să își îmbunătățească capacitatea de absorbție a fondurilor și să accelereze reformele necesare.