Singurul portavion din flota rusă, crucișătorul „Amiral Kuznețov”, ar putea fi retras definitiv din serviciu după șapte ani de reparații complicate și costisitoare. Potrivit unor surse apropiate Ministerului Apărării din Moscova, lucrările de renovare au fost suspendate, iar viitorul navei este sub semnul întrebării.
După cum relatează publicații locale, experții militari și oficialități discută în prezent dacă mai are rost să se investească resurse în reabilitarea acestui gigant naval, lansat în 1985 și intrat în serviciu abia în 1991. Unii susțin că portavioanele sunt deja depășite din punct de vedere tehnologic, în timp ce alții insistă asupra necesității unei astfel de nave pentru operațiuni pe distanțe lungi.
O epocă încheiată?
Amiralul Serghei Avakianț, fost comandant al Flotei Pacificului, consideră că renunțarea la portavion este o decizie corectă. „Este o armă scumpă și ineficientă. Viitorul aparține sistemelor robotizate și aviației fără pilot. Dacă nu se continuă reparațiile, singura soluție rămasă este dezmembrarea și reciclarea lui”, a declarat el.
Pe de altă parte, contraamiralul în rezervă Mihail Cekmasov aduce în discuție documentele strategice care prevedeau menținerea unor astfel de nave în flota rusă. Problema, spune el, este una financiară, mai ales în contextul conflictului din Ucraina. „Prioritatea acum este victoria în operațiunea militară specială. Ulterior, se va decide ce anume trebuie construit”, a precizat Cekmasov.
Probleme tehnice și accidente grave
„Amiral Kuznețov” a fost supus unor reparații ample după ce a participat la operațiuni militare în Siria. Însă procesul a fost marcat de incidente grave, inclusiv un incendiu în 2019 care a ucis doi oameni și a rănit alți 14. Costurile inițiale estimate pentru renovare – 20 de miliarde de ruble (220 de milioane de euro) – au crescut semnificativ, iar termenele de finalizare au fost amânate în mod repetat.
Unii experți, precum Vasilii Dandikin, susțin că portavioanele rămân relevante, având în vedere că țări precum China și India își extind propriile flote de astfel de nave. În schimb, Ilia Kramnik de la Centrul de Studii Strategice din Moscova recunoaște că „Amiral Kuznețov” este învechit, dar susține că Rusia ar putea construi un înlocuitor modern.
Ce capacitate avea portavionul?
„Amiral Kuznețov” era capabil să transporte 28 de avioane și 24 de elicoptere, fiind destinat atacului împotriva țintelor navale, apărării flotei și sprijinului operațiunilor de debarcare. Cu toate acestea, după decenii de utilizare și multiple probleme tehnice, se pare că destinul său final este casarea.
Decizia oficială nu a fost anunțată încă, dar semnalele din interiorul aparatului militar sugerează că Rusia se îndreaptă spre o flotă modernizată, axată pe tehnologii noi, în loc să continue să investească într-un portavion care a devenit un simbol al epocii sovietice.